En ekstra slem bakrus har satt sitt klamme preg på året så langt, men idet det begynner å nærme seg midnatt, føler jeg en snikende trang til å gjøre opp status for fjoråret. Derfor: Noen lister.

Tegneserier
Vel, når det gjelder akkurat tegneserier, som strengt tatt er det mest relevante her, så fikk jeg ikke til å lage noen ordentlig liste. Mest fordi jeg ikke leste så altfor mange serier i året som gikk. Tilgangen på interessante ting er så som så for oss som er bosatt i periferien, og jeg er ikke blant de som leser tegneserier bare fordi det er tegneserier.
Dog - visse ting har selvsagt gjort inntrykk. Det har gått mye i norske serier, hvilket ikke er noen dårlig ting ettersom 1997 var et godt år for det hjemmeavlede. JasonMjau Mjau er det første høydepunktet jeg kommer på. Christopher Nielsen holder koken, og selv om Weltschmertz har vært ujevnt, så er det aldri mindre enn lesverdig. Dessuten var To trøtte typer julespessial dritmorsomt. Finnfinnfinn av Jens K. Styve bør også nevnes for inspirerende fortellerglede. Beste antologi var uten tvil Forresten nr. 4.
Av utenlandske serier, har jeg blant annet hatt glede av Garth Ennis og Steve Dillons barske Preacher, og Alan Moore og Eddie Campbells monumentale From Hell, som endelig ble sluttført. Spennende var også Dave McKeanCages, men der har jeg desverre ikke fått tak i alle nummerne enda. 1997 var også året da jeg omsider fikk lest større porsjoner av Peter BaggeHate i sammenheng.
Mål for 1998, er å få lest mer av folk som Max Andersson, Adrian TomineDaniel ClowesJeff Smith og Jim Woodring.
 Så noen ordentlige lister. Ikke ta rekkefølgen altfor høytidelig. Det har ikke jeg gjort.

Musikk

Bob Dylan: Time Out of Mind
The Jayhawks: Sound of Lies
Tindersticks: Curtains
Radiohead: OK Computer
Nick Cave and the Bad Seeds: The Boatman's Call
Film
LA Confidential
Lost Highway
Face/Off
Pusher
Budbringeren
(Med forbehold om at jeg ikke har sett "Riget 2" og "Sling Blade" enda.)
Annet lesestoff
Mojo
Beat (R.I.P.)
Q
Dagbladet
Aftenposten
Andre lyspunkter
Guttetur til Syden
Alkohol og sigaretter
Utgivelsen av "Et rop om hjelp"
Medgjørlige jenter
Ny jobb
"Herreavdelingen" på P3 mellom 10.00 og 12.00
At jeg fikk lagd flere seriesider enn i '96
Svarte hull
At jeg fikk lagd altfor få seriesider
At "Et rop om hjelp" ikke får mer oppmerksomhet
Altfor, altfor få medgjørlige jenter

Kommentarer