Det spørsmålet jeg oftest får når jeg snakker med leserne, er "Når kommer soloheftet ditt?". Av en eller annen grunn, tar de det for gitt at jeg før eller siden kommer til å lage et. Selv har jeg slett ikke vært så sikker. Faktisk har jeg ikke tenkt særlig seriøst på det før i det siste, men nå har jeg til gjengjeld problemer med å få ideen ut av hodet. Så da er det vel en reell mulighet for at noe kan skje.

Disse nye tvangstankene fikk jeg da jeg før ferien tegnet ut ganske grundige skisser til en 20 sider lang historie som heter "Serien om Roger". Det er en serie som ikke bare er den lengste jeg har laget, men hvor jeg også har hevet ambisjonsnivået et par hakk hva innholdet angår.

Når den en gang kommer ut, vil jeg sikkert få spørsmål om hvor stor grad av selvbiografi den har. Bare for å komme i forkjøpet og unngå ubehagelige spekulasjoner rundt mitt eget privatliv, kan jeg si så mye som at historien har selvbiografiske trekk. Roger går, som meg, på jobb hver dag, mens han på fritida etter beste evne prøver å realisere sine kreative prosjekter. Han skriver på en roman, men må samtidig forholde seg til mer eller mindre utilregnelige venner, naboer og eks-kjærester. Ingenting av dette er tatt rett ut fra mitt eget liv. Noen av elementene i serien erinspirert av ting jeg selv har opplevd (påtrengende damer, måken som kræsjer i vinduet, naboen som lager et helvetes leven mitt på natta). Noen av elementene er helt og fullstendig oppdiktete (kjæledyrene som forsvinner eller omkommer på tragisk vis, kompisen som låner penger). Noen av elementene vil jeg rett og slett ikke ha på meg å ha hentet fra det virkelige liv (den litt gufne onani-scenen).

Det samme gjelder karakterene i historien: Ingen av dem er portretter av noen jeg kjenner, men noen av dem er inspirert av virkelige personer.

Så det så.


Hvis det nå altså blir solohefte, vil "Serien om Roger" utgjøre hovedhistorien. I tillegg må jeg komme opp med ihvertfall et par kortere historier. Dessuten må Jippi si seg villige til å utgi skiten og det ville selvsagt være et pluss om Kulturrådet er villige til å spytte inn noen dollars. Uansett tror jeg ikke det kan bli snakk om noen utgivelse før i 2001.

Forrøvrig vil jeg at bladet skal hete Negativ.

Jeg kommer selvsagt til å holde Gud og hvermann oppdatert gjennom denne spalten.

Sånn apropos ingenting: Det var sikkert noen som fikk med seg tegneserien som min gode venn Ronny Haugeland hadde i Fædrelandsvennens Quart-bilag tidligere i sommer. For de som ikke skjønte det, kan jeg jo opplyse om at serien ga en ganske virkelighetsnær skildring av hvordan Quartfestivalen bruker å fortone seg for Ronny, Rune og meg (jeg var han fyren som sto litt i bakgrunnen og røyket i alle stripene).

Tilslutt kan jeg jo også ta med at den lille annonsen jeg lagde for Beatservice Records på baksiden av forrige Forresten, har falt i smak hos ildsjelene der oppe i Tromsø. Tegningen finnes nå både som åpningsbilde på websiden deres og som motiv på sommerens hippeste t-skjorte. Dessuten vil den bli brukt på coveret til house-samleplata "Prima Norsk" som kommer til høsten. Kult, ikke sant?

Kommentarer