"Søbstad is da shit." Den ordsammenstillingen har neppe vært brukt før. Men der står den, svart på hvitt, i siste utgave av Spirit hvor Gøran Karlsvik anmelder Negativ. 5 av 6 mulige poeng gir han det også. Jeg gir meg over. Ende.

Spirit har ikke lagt anmeldelsen ut på nettet, men det har vært meg en ren fornøyelse å knotte den inn selv og legge den ut her.

Jeg synes i det hele tatt jeg seiler i tegneseriemessig medvind om dagen. Ikke bare har tilbakemeldingene på Negativ overgått alt jeg noen gang hadde våget håpe på, men nå ser det også ut til at "Serien om Roger" blir oversatt til svensk! Ingemar Bengtsson i det utmerkede forlaget Optimal Press har ihvertfall uttrykt ønske om å bruke den i antologien Allt för konsten 4. Og det ser jeg på som et stort kompliment. Jeg har selv kjøpt Allt för konsten 1 og 3, og spesielt hatt glede av treeren som er en skikkelig skattekiste av nordiske serier. I den utgaven var det Christopher Nielsen, Jason og Jens K. Styve som representerte de norske fargene. Jeg havner med andre ord i fint selskap.

Men Allt för konsten 4 kommer ikke ut før i september, og våren har jeg mer eller mindre satt av til å lage serier til Smult. Synes jeg må gjøre ting litt skikkelig når jeg først skal debutere på stort forlag. Bladkompaniet har allerede kjøpt tre serier (to som har vært trykt før, og en nytegnet versjon av en gammel en), og jeg jobber med to til. Den første av dem kommer i nr. 2/2003.

Alle disse seriene handler selvsagt om Jesper og Jonathan, gutta Gøran Karlsvik i Spirit har tenkt å bruke som målestokk for barneoppdragelsen sin. Det begynner så smått å gå opp for meg at det følger et ansvar med denne jobben.

Kommentarer