Ikveld har jeg kvittet meg med en hel haug CD'er.

Som mangeårig kjøper av diverse musikkblader, sitter jeg etterhvert med en ganske anseelig samling CD'er av den typen man får på kjøpet. Det er ofte gullkorn å finne på disse platene, men også mye jeg klarer meg fint uten. Også tar de opp så mye plass.

Nå har jeg kikket gjennom 32 plater og brent favorittene mine på to CD'er. Det er mye som har fulgt med Uncut, i tillegg til noen fra Q og salige Beat. Og jeg synes jeg sitter igjen med to svært hørbare CD'er, en passe blanding av rariteter og sertifiserte klassikere.

CD 1
Cracker: Big Dipper
Maria McKee: Everybody
Jackie Leven: Leven's Lament
Jack: Dress You in Mourning
Morcheeba feat. Kurt Wagner: What New York Couples Fight About
Mary Gauthier: Our Lady of the Shooting Stars
Mary Gauthier: Camelot Motel
Nick Cave and the Bad Seeds: The Ballad of Robert Moore and Betty Coltrane
Smog: I Could Drive Forever
Jay Farrar: Barstow
Bonnie "Prince" Billy: One with the Birds
Gillian Welch: My Morphine
Willard Grant Conspiracy: Morning Is the End of the Day
Willard Grant Conspiracy: Beyond the Shore
Willard Grant Conspiracy: Work Song

CD 2
Dolly Parton: Jolene
The Handsome Family: Faraway Eyes
The Handsome Family: Sunday Morning Coming Down
Cat Powers: (I Can't Get No) Satisfaction
Sparklehorse: Hey Joe
Sparklehorse: Happy Pig (live)
Jeff Buckley: Everybody Here Wants You
Daniel Lanois + Bono: Falling at Your Feet
Iggy Pop: Nazi Girlfriend
Jonathan Richman and the Modern Lovers: She Cracked
Morphine: Rope on Fire
Vic Chessnutt: Stay Inside
Mark Lanegan: Shiloh Town
Shelby Lynne: Black Lite Blue
Marianne Faithful: Tower of Song
Dan Penn + Spooner Oldham: Dark End of the Street (live)
Bruce Springsteen: Born to Run (live akustisk)

(Sistesporet er forresten det eneste fra en annen kilde. Erlend sendte det til meg etter Springsteen-lista under her. Han er en bra mann, Erlend. Selv om han må være minst 2.40 høy.)

Kommentarer