Selv om det nok er avsindig kjedelig å lese om, har jeg tenkt å redegjøre for de grepene jeg nylig har foretatt for å oppnå større mental tilfredshet og samtidig opprettholde min skyhøye levestandard. (Det er nemlig mitt privilegium som blogger å skrive om kjedelige ting hvis jeg har lyst til det.)

Kort fortalt har jeg nå tre jobber istedet for én. Av praktiske grunner som burde være ganske opplagte, har jeg redusert min stilling som grafisk formgiver hos Høyskoleforlaget til 80%.

Det betyr at jeg har én dag i uka (fredag) + ettermiddagene til å ivareta mine andre to jobber:

For det første skal jeg selvsagt fortsette å levere månedlige bidrag til Rocky. Forhåpentligvis vil jeg nå ikke bare få tid å lage flere sider til Rocky, men også til å jobbe med andre serieprosjekter. For eksempel må jo Den store tegneserieromanen før eller siden lages.

For det andre skal jeg bruke en helveteshelg hver måned til å skru layout på kulturavisa Stimuli. Med "helveteshelg" mener jeg tre 12-15 timers arbeidsdager på et bittelite, røykfylt kontor som ser ut som en garasje og bidragsytere som aldri leverer på deadline.

Det er helt forferdelig, og akkurat som det skal være.

En av farene med å ha fredagene til fri disposisjon, er selvsagt at man begynner å gå ut hver torsdag. Men det skal jeg ikke gjøre. Nei, nei. Det kommer bare ikke på tale. Man har da et minimum av selvdisiplin.

Unntatt i kveld, da. I kveld må vi jo drikke oss fulle for å feire at et nytt Stimuli er ute.

Lage tegneserier kan jeg like godt gjøre på lørdag.

Kommentarer