Please Kill Mr. Kinski

En av nettsidene jeg pleier å kikke innom når jeg ikke har noe bedre å gjøre, er WFMU's Beware of the Blog. Det er en blogg hvor folk i amerikansk radio poster alle slags rare mp3- og video-filer. Noe er opplysende, noe er morsomt, noe er bare bisart.

Herfra har jeg for eksempel lastet ned de beryktede opptakene av Murray Wilson som terroriserer The Beach Boys i studio. Jeg har lastet ned Arnold Schwarzeneggers kjempeskumle workout-plate fra 80-tallet. Jeg har lastet ned en episode av "Deadwood", hvor alt unntatt banningen er klippet vekk (episoden er fremdeles sju minutter lang), og jeg har lastet ned opptak av en satanisk messe.

Som sagt, dette er noe jeg driver med når jeg ikke har noe bedre å gjøre.

Dagens funn er kortfilmen "Please Kill Mr. Kinski" av David Schmoeller. Her forteller Schmoeller om da han i 1985 hadde den tvilsomme gleden av å regissere den tyske stjerneskuespilleren Klaus Kinski i skrekkfilmen "Crawlspace".

Alle som har sett filmer som "Fitzcarraldo" og "Aguirre, der Zorn Gottes" vet at Kinski var en førsteklasses skuespiller. Alle som har hørt litt mer om Herr Kinski, vet at han også var fullstendig gal og en forferdelig fyr.

Under innspillingen forbød han for eksempel Schmoeller å bruke ordene "action" og "cut". Schmoeller måtte derfor si: "Roll sound... Speed... Roll camera... Rolling... and... Klaus!"

Dét fungerte helt til Kinski fant ut at han ikke tålte ordet "Klaus" heller.

Forholdene på settet ble etter hvert så ille at crewet åpenlyst planla å få Kinski drept, slik at de kunne innkassere forsikringspenger for ham.

"Please Kill Mr. Kinski" finner du her.

Kommentarer