Veldig tidlig Ronny-skisse.

Ah. Det har tatt sin tid, men i går kveld kunne Ronny og jeg endelig si oss ferdige med de åtte sidene som utgjør "Båtfolkets planet".

Og det var sannelig på tide. Hadde det ikke vært for adskillig redaksjonell velvilje, hadde dette aldri blitt noe av.

Det var i januar vi satte oss ned over en stabel sixpacks for å klekke ut ideer. Noen måneder i forveien hadde vi sagt ja til å bidra til et bokprosjekt, og i januar lå vi allerede langt bak skjema.

Men vi er et bra team, Ronny og jeg. Når vi først får satt oss ned med de halvtenkte tankene og ideene vi måtte ha, pleier rare, overraskende ting å skje. Sammen kommer vi alltid opp med noe vi umulig kunne ha funnet på hver for oss. Denne gangen tok det oss maks en time å klekke ut et synopsis vi syntes var både originalt og morsomt, og vi kunne bruke resten av kvelden på å prate piss og drikke oss fulle.

En uke eller to senere ga jeg et ferdig manus til Ronny for tegning. Det var da ting stoppet opp. Ronny har aldri vært typen som ligger i forkant av deadline, og midt oppe i dette har han funnet tid til å flytte, bytte jobb, spille med bandet sitt og finne seg dame. På min kant har ting som vanlig stått på stedet hvil, og dermed har jeg hatt desto mer tid til å bekymre og ergre meg over sider som aldri så ut til å bli ferdige. Mer enn én gang var jeg overbevist om at toget var gått.

Først for tre-fire uker siden, lenge etter at deadline var passert, løsnet det. Haugerud begynte plutselig å sprengtegne. Og selv om han liksom har sluttet som serietegner, har han neppe tegnet bedre noen gang. Fargeleggingen har jeg stått for.

Og nå er vi altså ferdige - og selvsagt veldig fornøyde med oss selv.

Som vanlig er serien kreditert "Roy Søbstad & Ronny Haugeland". Ronny har vært generøs og satt mitt navn først, selv om det nok, tross alt, er han som har brukt flest timer på prosjektet. I manus sto hans navn først.

Boka med "Båtfolkets planet" har lanseringsdato 21. september. Fra før har vi jo også "Store nordmenn slenger dritt om Norge" liggende på vent, og vi skal akkurat til å ta fatt på enda et fellesprosjekt. Dessuten holder jeg i disse dager på å avslutte en lengre serie jeg har laget sammen med en annen samarbeidspartner.

Forhåpentligvis er alle fire serier ute i løpet av høsten.

Men tegneserier tar alltid lenger tid enn man tror.

Dere får smøre hverandre inn så lenge.

Ferdig!

Kommentarer