Filmnotater


I det siste har jeg sett film nesten hver dag. Det er ikke fordi det er så mange filmer jeg få sett, det er mer det at jeg ikke har ork til å finne på noe annet.

Tiltaksløsheten gjenspeiler seg i utvalget. Det går i favoritter fra egen hylle og halvt glemte titler fra videolangeren på hjørnet.

Og dét må jeg si - det er rart hvor vanskelig det er å motstå coverblurb som "PURE HORRIFYING HORROR!" når hodet er tomt.

Get Carter (Mike Hodges, 1971)
Michael Caine er faen meg knallhard i denne. 9/10

Pusher 2 (Nicolas Winding Refn, 2004)
Hvis det er sånne folk man må omgås når man er narkoman, så gidder ikke jeg, ass. 8/10

Pusher 3 (Nicolas Winding Refn, 2005)
Det begynner med hasj og ender med en hammer i hodet. 7/10

Withnail and I (Bruce Robinson, 1987)
Hvis man nå først skal drikke og se film. 9/10

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry, 2004)
Bare så det er helt klart: dette er en av de aller beste filmene fra de siste årene. 9/10

Ghost World (Terry Zwigoff, 2001)
Til og med stemmen til Scarlett Johansen er deilig. 8/10

Dagon (Stuart Gordon, 2001)
Skamløs B-filmmoro. 7/10

Salò o le 120 giornate di Sodoma (Pier Paolo Pasolini, 1975)
Hold kjeft, spis bæsj. 8/10

Open Range (Kevin Costner, 2003)
Riktig flott, old school western. 8/10

Shallow Ground (Sheldon Wilson, 2004)
Blod, blod og mere blod, men ikke nok til å tette hullene i plottet. 6/10

Mirrormask (Dave McKean, 2005)
Mange visuelle fiksfakserier, smådøll story. Men det skulle ikke forundre meg om 13 år gamle jenter med livlig fantasi vil elske den. 6/10

Flere korte og upresise filmnotater finner du her

Kommentarer