Jeg la nettopp merke til noe... rart.

I spillelisten som ligger i høyre spalte på denne siden, dukket det plutselig opp en lang rekke sanger jeg ikke har hørt på en god stund. Det var en frisk blanding av alt fra Kraftwerk til Sepultura. Alle avspillingene var fra de siste tolv dagene.

Nå har jeg alltid vært imponert over hvor godt Last.fm fungerer. Hver eneste sang jeg spiller av på Mac-en min, blir registrert og ut fra dem blir alskens lister og statistikk generert. Og det pleier å fungere helt feil- og knirkefritt. Kluss som dette forekommer rett og slett ikke.

Samtidig var jeg helt sikker på at jeg ikke har hørt akkurat disse sangene i det siste.

Så kom jeg til å tenke på jobbmaskinen min. Som jeg har fortalt før, ble den stjålet for 14 dager siden. Det slo meg også at alle de spilte sangene lå på den maskinen. Alt tjuvfaen har gjort, er å åpne iTunes og spille av sanger som ligger der. Last.fm-programmet åpner seg automatisk i bagrunnen. Når kødden nå endelig har kommet seg på nett, blir sangene han har spilt registrert på min Last.fm-konto.

Hva faen kan man si til sånt?

Håper du liker musikken min, motherfucker.

Kommentarer

  1. ...det vil også si at det åpner seg en mulighet til å spore Mac'en din. Kom over en tråd i Last.fm forumet for lenge siden om noen som hadde fått PC'en sin stjålet og som da fikk sporet den opp etter at noen hadde scrobblet låter til Last.fm.
    Jeg fant selvfølgelig ikke igjen den tråden nå. Mulig det er bare å sende en mail til en moderator eller no...

    SvarSlett
  2. å herregud. følg den planen.

    SvarSlett
  3. Tanken har slått meg også, ja. Jeg blir bare nødt til å gjøre litt research. Og jeg er selvsagt åpen for tips fra datakyndige folk.

    SvarSlett
  4. Dette er jo helt VILT! Saksøk kreket, for å misbruke musikken din!

    SvarSlett
  5. Kanskje jeg kan kreve TONO-penger?

    SvarSlett
  6. Det som slår meg er hvordan i alle dager den tyven visste at DIN maskin var den han burde ta med seg? (mtp på bra, rikholdig musikkutvalg) Kan det være en kjenning av deg? hm....

    SvarSlett
  7. Mnjaa. I våre dager finnes det da enklere måter å stjele musikk på enn å ta seg inn i tomme bedriftslokaler i helgen, snike seg forbi alarmer og klatre over vegger. Det meste av muskken på maskinen min var for eksempel stjålet på tradisjonelt vis. Dessuten har jeg ikke sånne kjenninger.

    SvarSlett
  8. Du har ikke begynt å få dårlig musikk registrert på last.fm-kontoen da?
    Får håpe det er mulig å spore denne personen!

    SvarSlett
  9. Jeg har faktisk ikke registrert annen musikk enn den som lå på maskinen fra før - altså pur kvalitet. Men nå har jeg uansett endret alt av brukernavn og passord, så skurken får opprette sin egen Last.fm-konto.

    SvarSlett
  10. Nyere forskning viser at folk som stjeler fra andre bruker 12 timer i døgnet på å stikke fingrene i baken og lukte på dem etterpå. En vanlig forklaring på denne atferden er at de prøver å kompensere for mangelen på eksistensberettigelse.

    Består navnet "Sepultura" av norske verb og en a. A er noe man ofte sier før en setning før å virke kul. "A vovordan går det, liksom?".

    SvarSlett

Legg inn en kommentar