fredag 6. juni 2008

Dokumentasjon

Jeg poster ikke den følgende bildeserien fordi den har noen som helst fotografiske kvaliteter, men fordi den kanskje kan ha litt interesse for de av dere som har rukket å lese den nye serien i boken min, "Førsteperson".

Det gikk tidlig opp for meg at akkurat denne historien ikke ville fungere hvis den ikke var tydelig forankret i virkeligheten. De sedvanlige rundhodefigurene og pappkulissene var for en gangs skyld ikke et alternativ. I stedet ble det til at jeg plasserte handlingen nærmest mulig meg selv - i min egen leilighet og i de kristiansandsgatene jeg ferdes hver dag.

Det følgende er med andre ord noen av referansebildene jeg brukte. Kikker du i boken, skal alle lokasjonene være lette å kjenne igjen.

Jeg har aldri basert meg på referansebilder før, og har ingen planer om å gjøre det igjen. Prosessen er både omstendelig og langtekkelig. Men jeg synes ikke resultatet ble så verst.


Historien begynner på soverommet i leiligheten i Kristian IV gate.



Den fortsetter ut på kjøkkenet.



Døren mellom soverommet og kjøkkenet.



Utgangsdøren som ligger i stua. Arbeidskroken min til venstre.



Høyskoleforlagets inngangsdør i Holbergs gate. Forlaget flyttet ut av disse lokalene i oktober i fjor.



Hjørnet mellom Holbergs gate og Dronningens gate. Bildene ble tatt mens vi fremdeles slet med det verste snøfallet i manns minne. Min tegneserie foregår om sommeren.



Holbergs gate sett fra Høyskoleforlagets lokaler. (Sjekk taket på bygget til venste!)



Butikken i Kronprinsens gate.



Tilbake til huset i Kristian IV gate. Min leilighet nede til høyre.



Serien ender på dørstokken min. Dagen etter at jeg hadde tusjet teksten til serien, fikk jeg tilslag på ny leilighet. I juli i fjor flyttet jeg ut herfra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar