Dokumentasjon

Jeg poster ikke den følgende bildeserien fordi den har noen som helst fotografiske kvaliteter, men fordi den kanskje kan ha litt interesse for de av dere som har rukket å lese den nye serien i boken min, "Førsteperson".

Det gikk tidlig opp for meg at akkurat denne historien ikke ville fungere hvis den ikke var tydelig forankret i virkeligheten. De sedvanlige rundhodefigurene og pappkulissene var for en gangs skyld ikke et alternativ. I stedet ble det til at jeg plasserte handlingen nærmest mulig meg selv - i min egen leilighet og i de kristiansandsgatene jeg ferdes hver dag.

Det følgende er med andre ord noen av referansebildene jeg brukte. Kikker du i boken, skal alle lokasjonene være lette å kjenne igjen.

Jeg har aldri basert meg på referansebilder før, og har ingen planer om å gjøre det igjen. Prosessen er både omstendelig og langtekkelig. Men jeg synes ikke resultatet ble så verst.


Historien begynner på soverommet i leiligheten i Kristian IV gate.



Den fortsetter ut på kjøkkenet.



Døren mellom soverommet og kjøkkenet.



Utgangsdøren som ligger i stua. Arbeidskroken min til venstre.



Høyskoleforlagets inngangsdør i Holbergs gate. Forlaget flyttet ut av disse lokalene i oktober i fjor.



Hjørnet mellom Holbergs gate og Dronningens gate. Bildene ble tatt mens vi fremdeles slet med det verste snøfallet i manns minne. Min tegneserie foregår om sommeren.



Holbergs gate sett fra Høyskoleforlagets lokaler. (Sjekk taket på bygget til venste!)



Butikken i Kronprinsens gate.



Tilbake til huset i Kristian IV gate. Min leilighet nede til høyre.



Serien ender på dørstokken min. Dagen etter at jeg hadde tusjet teksten til serien, fikk jeg tilslag på ny leilighet. I juli i fjor flyttet jeg ut herfra.

Kommentarer