Jeg skal ikke på Springsteen

Stadion-konserter er ikke et konsept som appellerer noe særlig til meg. Sport og nazisme hører naturlig hjemme på stadioner, ikke musikk. Derfor kan jeg ikke si det plager meg at jeg ikke kommer til å være på Valle Hovin i morgen.

Men Springsteen liker jeg. Selvsagt gjør jeg det. I sine beste øyeblikk tangerer han hvem som helst. Hvis man ikke ser storheten i de beste låtene hans, er det et eller annet grunnleggende ved rock'n'roll man ikke har forstått. Da har man ikke kjent på kroppen hvordan denne musikkformen både kan være det mest livsbejaende og det mest hjerteskjærende som finnes. Sånn er det bare.

Så, i anledning konserten jeg ikke skal på - her er min Springsteen Topp 10:

Adam Raised a Cain (fra Darkness on the Edge of Town, 1978)
Racing in the Street (fra Darkness on the Edge of Town, 1978)
The River (fra The River, 1980)
State Trooper (fra Nebraska, 1982)
Highway Patrolman (fra Nebraska, 1982)
My Father's House (fra Nebraska, 1982)
Spare Parts (fra Tunnel of Love, 1987)
The Ghost of Tom Joad (fra The Ghost of Tom Joad, 1995)
Born in the USA (den akustiske solo-versjonen på singelen Missing, 1996)
The Promise (fra 18 Tracks, 1999)

Kommentarer