Fasiten for musikkåret 2010 er klar


Et av årets pågående prosjekter har vært utarbeidelsen av en fasit for musikkåret 2010. Dette skjer selvsagt i form av en Spotify-spilleliste. Etter som desember nå nærmer seg slutten, er også listen mer eller mindre komplett.

Den begynner sånn passe rocka (med blant andre Roky Erickson og The Black Keys), og fortsetter med pop av den lekre, luftige typen (Ariel Pink, Beach House). I midtpartiet skifter musikken brått karakter, og blir brutal og stygg (High on Fire, Shining). Så blir den snill igjen (Teenage Fanclub, Band of Horses), før den går over i et lengre parti med country, folk og singer-songwritere (Johnny Cash, Richard Thompson, Tift Merritt). Avslutningen er høvelig dramatisk og følelsesladd (Antony, Susanne Sundfør). Innimellom alt dette er det blitt plass til både Robyn, Mavis Staples og Röyksopp.

Alt i alt snakker vi om 92 låter med en sammenlagt spilletid på over seks timer. Jeg foreslår at du setter av et par dager i romjulen til grundig fordypning. Det vil du bare ha godt av.

Skal jeg velge meg en favorittplate for året, må det bli The Nationals High Violet. Jeg har aldri helt fått taket på de tidligere platene deres, men denne har jeg spilt mye. Det er noe med miksen av det melankolske og det stolt storslåtte som bare treffer meg. Å lytte til High Violet på flytoget inn til Oslo, mens mørket senker seg og lysene fra byen kommer nærmere, er blant årets mest minneverdige musikkopplevelser.

Bare hør selv - på Spotify eller WiMP.

Kommentarer