Gratulerer, Tronsmo!

Tronsmo Comix (Jippi Forlag, 2000). Forside av Jason

Tronsmo bokhandel fyller 40 år i disse dager. Begivenheten feires på både den ene og andre måten – samtidig som stedet trues av riving og tvangsflytting.

Det fikk meg til å komme på at jeg også har vært med på å hylle denne enestående, lille bula.

I 2000 sto Tronsmo som vanlig på randen av konkurs, og Jippi Forlag tok initiativ til et tegneseriehefte som skulle selges til inntekt for alle serietegneres favorittbokhandel. Mitt bidrag var en liten Jesper og Jonathan-serie. De tre sidene har ikke vært trykket noe annet sted siden, så dette er en fin anledning til vise dem frem igjen.

Jeg er ikke så glad i tegnestilen jeg hadde på den tiden, men hyllesten var i hvert fall ektefølt. Og jeg passer fremdeles på å stikke innom Kristian Augusts gate 19 hver gang jeg er i Oslo. Først stopper jeg ved musikkbøkene, så kikker jeg over hyllene med engelsk skjønnlitteratur før turen går ned de trange trappene til tegneserieavdelingen. Hvis jeg har god tid, rekker jeg også en runde blant kunstbøkene – og kanskje til og med historie-, politikk- og filosofi-hyllene – når jeg kommer opp igjen.

De overfylte lokalene har stemning og sjel, utvalget i alle avdelingene er overveldende og de som jobber der viser ekte engasjement for det de driver med. Tronsmo er kort sagt alt kjedebokhandlene ikke er. Og nettopp derfor er det viktigere enn noen sinne at denne unike kulturinstitusjonen får fortsette å leve.



Kommentarer