Om det er litt tidlig å erklære sommeren for overstått, så er ihvertfall hverdagen iferd med å feste det klamme taket sitt igjen. Feriens høydepunkt var utvilsomt Quart, den utmerkede ølfestivalen som hvert år arrangeres rett utenfor døra mi. Innimellom all drekkinga, kan de også by på mange flotte kulturelle innslag. Senere gikk turen til Oslo, hvor jeg blant annet tilbragte en fuktig kveld med endel Jippi-representanter. Tilslutt noen tilnærmet hvite dager sammen med Farmor og Farfar i Trøndelag.

Som man kanskje forstår, har det ikke blitt tilbragt så mange timer over tegnebordet de siste ukene. Har dog mer eller mindre bestemt meg for at mitt bidrag til høstens Forresten skal dreie seg om meg og en Elvis-imitator på bar. Ellers nærmer deadline seg for Familien Ost-heftet som Jippi skal gi ut til høsten. Jeg leverte inn mitt bidrag da jeg var i Oslo, men skal også hjelpe til med omslagsdesignet.

Endel interessante norske serieblader har også kommet siden sist. Jason konkluderer årets beste norske serie, "Vent litt...", i Mjau Mjau 4. Anna Fiske solodebuterer på No Comprendo med Forvandlingen, en historie som lykkes i å være både naiv og bisarr på en gang.

Hyggelig å konstatere at et nytt norsk fanzine har sett dagens lys. Pokus heter verket, som jevnt over holder høy standard. Serier om religion, kjærlighet, galskap, sex og lignende uutømmelige temaer har jeg lagd en hel del av selv i yngre år og vet hvor vanskelig det er. I Pokus lykkes de mye bedre enn jeg noengang gjorde. Dette er dessuten en type serier som man ikke finner i Forresten.

En søt, liten sak er Plumbo av ex-Fantazine bidragsyter, nå kunstakademijævel, Andreas Tellefsen. Dette er ikke tegneserier i vanlig forstand, men en samling tegninger som har fungert som dagbok for Andreas i vinter. Motivene kretser nesten utelukkende rundt noen nubile ungpiker og kunstneren selv. Talentfull, ung mann, skulle bare ønske at han tok seg tid til å gjøre en ren tegneserie igjen. For å få tak i bladet, må du muligens være så heldig å støte på Andreas selv.

Til de som måtte ha interesse av å vite det, kan jeg opplyse om at jeg var naken da jeg skrev det ovenstående.

Kommentarer