Så godt som blakk, fremdeles sliten og med en lei forkjølelse ervervet fra romkamerat Ronny Haugeland, er det bare å konstatere at Raptus 99 tilhører historien. Årets festival var, som fjorårets, en hektisk, morsom og inspirerende affære. Jippi markerte revir med en hel håndfull nye utgivelser, en godt besøkt stand, dobbeltkonsert og kalas på Garage og festivalens morsomste foredrag.

Det aller morsomste foredraget var det Ronny (Norges 16. beste serieskaper) som sto for. Hans presentasjon av Torden Gorgon presenterte ikke bare serien på en festlig måte, men viste også at overhead og kassettspiller er medier å regne med også i framtiden. Litt synd var det at den store Jimi-på-Monterey-følelsen uteble, da det ikke var lov å tenne på kassetten inne i Grieghallen.

Siden jeg har fulgt tilblivelsen av Torden Gorgon på nært hold i nærmere to år, er jeg er selvsagt litt inhabil når det gjelder å vurdere det ferdige produktet, men tar likevel sjansen på en uforbeholden anbefaling. Ronny oppviser en fortellerglede og -energi som er sjelden vare i norske tegneserier. Dessuten er han, som han selv gjerne påpeker, den yngste i Jippi-stallen og har framtida for seg. Plukk opp bladet nå og skryt av at du har fulgt ham fra begynnelsen!

Når det gjelder de mer fremskutte personlighetene på festivalen var jeg ikke så flink til å følge med, men jeg fikk da snakket med både John Buscema ogSergio Aragonés. Aragonés sneiset innom Jippi-standen på sin vei gjennom lokalet. "Hi Roy!" sa han (med et blikk på navneskiltet mitt). Jeg ble en smule forfjamset og nøyde meg med litt stotring til svar.

Gamle Buscema konverserte jeg i matkøen under festivalmiddagen. "Go right ahead, young man!" sa han og vinket meg forbi. Igjen nøyde jeg meg med litt tafatt mumling.

Forresten: Først da jeg spikret opp festivalplakaten over doen min igår kveld, la jeg merke til at Preacher-tegneren Steve Dillon står listet opp blant æresgjestene. Jeg har flere ganger innrømt en svakhet for Preacher og skulle gjerne tatt mannen i hånda - men han var ikke der, var han vel???

Utover dette sitter jeg selvsagt inne med flere lumre anekdoter fra Bergens utesteder og fuktige nachspiel, hvor kjente, norske tegneseriepersonligheter er involvert. Hvem gjør ondsinnede parodier på Finn Carling i fylla? Hvem tegnet for barna i Eventyrhulen i tung bakrus? Hvem baksnakket hvem? Hvem er Norges feiteste serietegner? Send meg en diskrét mail, så røper jeg alt sammen.

PS! Jeg tok en håndfull bilder i løpet av festivalen. Hvis disse blir brukbare, skal jeg selvsagt gjøre dem tilgjengelige på websidene. Det bruker ikke å ta meg mer enn et par år å få knipset meg igjennom en film. (Bildene er nå tilgjengelige her.)

PPS! Les også min rapport fra fjorårets Raptus.

PPPS! The Official Roy Søbstad Cartoon Homepage er månedens nettsted hos Norsk Tegneserieforum og Kunstnett Norge! Jeg har skrevet en liten tekst i sakens anledning.

Kommentarer