Her har det vært stille lenge nå. Ingen er mer klar over det enn meg. Denne vinteren har vært av det lite produktive slaget, men nå som våren så smått begynner å feste grepet om Kristiansand, er det håp om litt mer aktivitetet på tegneseriefronten. Jeg håper ihvertfall det.

Først og fremst har jeg nylig fullført tre sider Jesper og Jonathan til Forresten 9. Serien heter "Ond ungdom" og er selvsagt oppkalt etter den gamle Raga-låta. Vrien denne gangen er at J. og J. oppleves gjennom blikket og tankegangen til en surpomp som sitter på bussetet bak de nevnte gutta. Skulle ikke forundre meg om surpompen tenker akkurat det samme som jeg ville gjort i den samme situasjonen. (Hvilket altså gjør meg til en surpomp.)

Forresten 9 skal være i butikkene og postkassene like over påske. Forhåndsryktene tyder på et sterkt nummer som burde kunne rette opp den ikke altfor entusiastiske mottakelsen som nummer 8 fikk. Flere av de gamle kanonene er ihvertfall tilbake igjen.

Ellers bør alle få med seg det nye nummeret av TEGN som kommer i løpet av våren. Der har den gamle grinebiteren Karl Bjølseth skrevet en inngående case study av den (helt sikkert) fascinerende prosessen bak tilblivelsen av "Jesper og Jonathan tar seg en fest" i Forresten 7.

Selv om store deler av vintermånedene har gått med til å kultivere hårvekst i ansiktet, har jeg selvsagt også brukt litt tid på andre serieprosjekter. Blant annet har jeg jobbet med en laaaaaang Jesper og Jonathan-historie. Om denne noen gang blir sluttført gjenstår å se.

Tidligere har jeg snakket litt om et stort prosjekt i regi av Tore Strand Olsen, som Ronny Haugeland og jeg er involvert i. Serien heter Hund og katt, og handler om paret Anne Katt og Tom Hund, pluss et utall forunderlige funny animals som utgjør deres omgangskrets. Foreløpig har vi klar en sju sider lang historie (som dog ikke er ferdig tegnet). Ronny og jeg har utviklet figurene sammen, løselig basert på hans serie Territoriet. Plottet har vi jobbet fram sammen, med god redaktørhjelp av Tore. Tilslutt har jeg skrevet, Ronny tegnet og jeg håndtekstet.

Dette prosjektet, som serien vår er en liten del av, involverer en lang rekke av de sterkeste navnene i tegneserie-Norge, så det er selvsagt stor stas for Ronny og meg å få være med. I motsetning til alt vi har drevet med før, er ikke dette undergrunnsstoff, men helt klart kommersielt rettet. Se hva som skjer, sier nå jeg!

Kommentarer