Det har vært langt mellom de utgitte seriene fra min hånd det siste året eller så. Men i løpet av noen få uker nå, skal to splitternye serier være ute. Begge er laget i samarbeid med andre.

Først ute er et seks siders bidrag til Familien Ost 2 etter manus av den folkekjære popmusikeren Egil Hegerberg (ny Black Debbath-plate ute i disse dager!). Historien heter "Smøre blir dikter" og er i velkjent Familien Ost-ånd. Figurene er litt på kant med konvensjonell logikk og moral, for å si det på en annen måte.

Rent tegnemessig skiller den nye serien seg ganske mye fra bidraget jeg hadde i første nummer. Jeg var ganske fornøyd med meg selv mens jeg lagde den forrige, men i ettertid synes jeg ikke den mer sobre stilen kledde Familien Ost. Denne gangen er det overdimensjonerte hoder, spinkle kropper og trillrunde øyer som gjelder. Jo mer overstadig - jo bedre, er tankegangen.

Jeg har også bidratt med layout på for- og baksiden. Spesielt narre-rosinesken på baksiden har jeg lagt ned altfor mye arbeid i.

Ellers er det vel verdt å legge merke til at min gode venn Rune Helander debuterer som serietegner i Familien Ost 2. Sjekk dessuten multimediashowet på hjemmesiden til Ronny Haugeland for mer previews på bladet.

Forresten 11 er også på gang, og der bidrar jeg med en tresider kalt "Bli ny" laget i samarbeid med den samme Ronny. Foranledningen til vårt første fullførte samarbeidsprosjekt på tre-fire år, var at begge var helt usannsynlig blakke en helg for noen uker siden. I stedet for å tilbringe en dyr aften i lystig lag, bestemte vi oss derfor for å nerde sammen en tegneserie. Jeg skrapte sammen penger til fire stakkarslige pils, mens Ronny ofret en flaske rødvin han hadde stående. Det var jo tross alt lørdag.

Det morsomme var at før jeg hadde fullført den første pilsen hadde vi hele serien klar. Ihvertfall i form av noen røffe skisser og en ganske klar idé om hva vi skulle gjøre. Dermed hadde vi hele resten av lørdagskvelden til å sitte inne og synes synd på oss selv og bankkontoene våre.

Samarbeid er forresten en veldig god ting. Jeg kan ikke fatte hvorfor vi ikke gjør det oftere. Det skjer alltid uventede ting når man lager noe sammen. I dette tilfellet hadde Ronny en ganske ubrukelig idé og jeg hadde en fullstendig ubrukelig idé. Da vi slo dem sammen, fikk vi noe vi begge synes er en ganske original og morsom historie. Om klær og religion.

Begge to har tegnet mens jeg står for det meste av teksten. Jeg tror det har blitt en fin, liten sak.

For mer detaljer rundt utgivelsestidspunkter og slikt, anbefales en tur til Jippi Forlags hjemmesider.

Kommentarer