Okay, kids. En siste kjapp oppdatering før det blir sommer for alvor.

Utover ren latskap, er den viktigste grunnen til at det har blitt lite tegneserieskaping på meg de siste månedene gratisavisen Stimuli. Foruten å ha ansvaret for layouten på papirutgaven, sitter jeg i både styre og redaksjon. Og sånt krever litt tid, da vet du.

Stimuli er en gratisavis som tar mål av seg å være mer av en kultur- enn en trendavis. Første nummer kom i begynnelsen av mai, og ble såpass godt mottatt at det ser lyst ut med tanke på framtiden for prosjektet. Vi har store ambisjoner.

Vel, imellom Stimuli nr. 1 og 2, har jeg faktisk rukket å jobbe litt med soloheftet også. På agendaen står en 8-9 sider lang serie hvor vi møter igjen vår venn Elvis-imitatoren fra Forresten 8. Han har nå fått navnet Elvin. Elvin er en fin figur. Jeg kan godt tenke meg å fortsette å lage serier om han.

Ellers regner jeg med at alle som leser dette har fått med seg Forresten 11 og Familien Ost 2. Som fortalt før, har jeg bidratt i begge.

Forsommeren har også hatt flere andre interessante norske utgivelser å by på. Nylig kom Mjau Mjau 11 med første del av Jasons adapsjon av krimklassikeren "Jernvognen". Jeg har ikke lest originalromanen, men tegneserien står fjellstøtt på egne ben. Faktisk synes jeg dette er det beste Jason har gjort siden "Vent litt ..." i Mjau Mjau 3 og 4. Og det sier jo ikke så rent lite.

No Comprendo har gitt ut Garborg & Co av Steffen Kverneland, en samling amputerte klassikere i velkjent stil.

Jeg har også fått med meg at Pokus nylig kom med nr. 8. Selv om jeg ikke har lest det ennå, synes jeg det er verdt å anbefale. Flere av Pokus-tegnerne har etterhvert begynt å dukke opp i utgivelsene til Jippi. Dét er i seg selv grunn nok til å holde øye med hva som skjer i den leiren.

Faktisk er også siste nummer av Larsons gale verden vel verdt å få med seg. Det er et utvidet jubileumsnummer som byr på en del interessante norske serier og artikkelstoff utover de sedvanlige stripene. Det finnes folk i Bladkompaniet som faktisk føler et ansvar for ståa i den norske tegneserieverdenen. Det er godt å vite.

I morgen begynner jeg å jobbe med Stimuli nr. 2 som skal komme ut i forkant av Quart-festivalen. Etter det er det sommerferie. Vi sees kanskje et eller annet sted. (Fortrinnsvis et sted hvor det serveres kald pils.)

Kommentarer