De 18 fineste sangene i 2003

Det fine med å kunne sitte oppe halve natta (med god samvittighet), er at man får gjort så mye nyttig. Under her har jeg for eksempel satt opp en liste over årets fineste sanger.

Hvis jeg skulle peke på et par tendenser i utvalget, så måtte det være at jeg hører mye på gæmliser og at favorittlåten min som regel er den mest deprimerende på den aktuelle plata.

Til mitt forsvar kan jeg bare si at jeg ihvertfall er ærlig (om enn ikke helt edru).

1. Bonnie "Prince" Billy: The Way
2. Calexico: Sunken Waltz
3. Cat Power: Werewolf
4. Herman Düne: Sunny Sunny Cold Cold Day
5. The White Stripes: Seven Nation Army
6. Radiohead: We Suck Young Blood
7. Nick Cave and the Bad Seeds: Wonderful Life
8. Tindersticks: My Oblivion
9. Al Green: Rainin' in My Heart
10. Vic Chesnutt: Sultan, So Mighty
11. Lucinda Williams: Real Live Bleeding Fingers and Broken Guitar Strings
12. The Jayhawks: All the Right Reasons
13. The Handsome Family: The Bottomless Hole
14. Johnny Cash: Pocahontas
15. Neil Young: Bandit
16. Bob Dylan: Cross the Green Mountain
17. Emmylou Harris: Lost Unto This World
18. Warren Zevon: Please Stay

(Nummereringen indikerer ikke annet enn rekkefølgen på en imaginær Best of 2003-CD. Skulle du ikke få plass til alle sangene på én CD, får du skylde på meg.)

Kommentarer