Terje Moen heter en gammel kjenning. Terje er kunstner og musiker, og i den siste papirutgaven av Stimuli er det et portrettintervju med ham. Der snakker han blant annet om et atelier han en gang hadde:

For noen år siden leide han [Terje] lokaler av kommunen i Kristian IVs gate 73, eller som han selv kaller det - Kr.sands Omsetningssentral for hårde droger.

- Det første året var bra, men plutselig satt jeg igjen som eneste leietaker omgitt av okkuperende sprøytenarkomane. Det sto tett i tett med brukte sprøyter i veggene, og det var bæsj og matrester overalt. Jeg prøvde å barrikadere meg inne ved å spikre igjen vinduer og dører, men de kom seg inn. Med slegge.

Moen forteller meg at på to år hadde han 8 innbrudd.


I helga flyttet jeg inn i nettopp Kristian IVs gate 73. Jeg har kjøpt leilighet der. Bæsjen og matrestene er selvsagt historie, og veggene med sprøytespisser byttet ut. Faktisk er det helt strøkent nå. Der samfunnets avskum en gang lå og rullet seg i dritten, er det nå vårs unge og nyfriserte som regjerer.

Likevel er det jo ikke til å komme forbi at litt historie i veggene er noe som er med på å gi et hus sin sjarm.

Kommentarer