Lovecraft-filmen er her

Da jeg skrev en kort kommentar til John Carpenters sterkt H.P. Lovecraft-inspirerte In the Mouth of Madness for noen uker siden, fikk jeg også nevnt at jeg savner en skikkelig Lovecraft-filmatisering.

Nå ser det ut til at den er kommet. Men den er ikke slik jeg hadde sett for meg.

I stedet for å dundre løs med CGI og andre nymotens vulgariteter, som jo hadde vært det nærliggende, har en gjeng entusiaster som kaller seg The H. P. Lovecraft Historical Society laget en 45 minutter lang stumfilm basert på "The Call of Cthulhu". Og skal man dømme etter traileren, blir dette veldig kult. Den ser virkelig ut som om den ble laget på den tiden Lovecraft levde. Og på den måten får filmen en autentisk weirdness som jeg ikke kan se hvordan man ellers skulle ha fått til.

Dette vil neppe ha særlig appell til den gjengse filmtitter, og knapt nok den gjengse horrorfan. Men for oss som liker å hygge oss med gammeldagse fortellinger om kosmisk terror og unevnelige redsler på sengekanten, høres dette storveis moro ut.

Og jeg føler som vanlig for å applaudere prosjekter som er basert på mer entusiasme enn penger.

Kommentarer