Dagbladet har i sommer gjort en rørende selvoppofrende innsats for en bedre verden. Metoden deres har vært å kåre de 25 beste norske romanene og novellesamlingene de siste 25 årene. I dag foreligger omsider resultatet.

Og jeg har selvsagt blitt sittende å telle hvor mange av bøkene jeg har lest. Jeg vet ikke hvor mange litterære kred-poeng åtte av tjuefem titler gir, men det er nok ikke all verden. Men jeg kan i det minste tillegge at jeg har lest både Askildsen og Ørstavik, om enn ikke de riktige bøkene.

Min personlige favoritt blant alle disse, er nok "Genanse og verdighet". Men det kunne like gjerne vært "Ellevte roman, bok atten" eller en annen av Solstads 90-tallsbøker. De har alle gjort stort inntrykk på meg. Solstad-intervjuet i forbindelse med tredjeplassen var dessuten det klart morsomste innslaget i føljetongen.

1. Kjell Askildsen: «Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten»
2. Bergljot Hobæk Hoff: «Skammen»
3. Dag Solstad: «Genanse og verdighet»
4. Jon Fosse: «Morgon og kveld»
5. Kjartan Fløgstad: «Kron og mynt»
6. Hanne Ørstavik: «Kjærlighet»
7. Thure Erik Lund: «Grøftetildragelsesmysteriet»
8. Dag Solstad: «Gymnaslærer Pedersen»
9. Jan Kjærstad: «Forføreren»
10. Jan Wiese: «Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede»
11. Karl Ove Knausgård: «Ute av verden»
12. Hans Herbjørnsrud: «Blinddøra»
13. Liv Køltzow: «Verden forsvinner»
14. Lars Saabye Christensen: «Beatles»
15. Nikolaj Frobenius: «Latours katalog»
16. Øystein Lønn: «Thranes metode»
17. Frode Grytten: «Bikubesong»
18. Carl Frode Tiller: «Skråninga»
19. Per Petterson: «Ut og stjæle hester»
20. Roy Jacobsen: «Seierherrene»
21. Ragnar Hovland: «Ei vinterreise»
22. Erlend Loe: «Naiv.Super»
23. Trude Marstein: «Plutselig høre noen åpne en dør»
24. Herbjørg Wassmo: «Huset med den blinde glassveranda»
25. Vigdis Hjorth: «Om bare»

Kommentarer