Ingenting er som en real flyttesjau for å få gammel dritt opp til overflaten.

Blant alle eskene som fremdeles fyller det nye hjemmet mitt, har jeg til min forskrekkelse funnet en større samling Natt & Dag og tilsvarende gratisrask fra tidlig 90-tall. Så det er altså dette jeg har tvunget slekt og venner til å bære opp og ned trapper, inn og ut av biler, fra leilighet til leilighet de siste 15 årene?

Men jeg har også funnet ting som jeg kan forsvare å ha tatt vare på, blant dem noen gulnede eksemplarer av Gateavisa. Innimellom det evinnelige anarki- og hasj-maset sitt, har de gamle raddisene nemlig funnet plass til å skrive om meg. På denne tiden, lenge før Internett, mens jeg fremdeles bodde langt inne i Finnskogen et sted, gikk mange ettermiddagstimer med til å lage fanziner. Det var skrivemaskin, klipp og lim og kopiering på jobben til pappa. Sammen med Christoffer laget jeg en hel serie høyst obskure trykksaker, gjerne unnagjort på en kveld, med geniale titler og rufsete innhold. Sammen med blant andre Thomas K og Arne Jonny laget jeg det mer ambisiøse (skråstrek pretensiøse) Bizzarro, som ble trykket i offset og greier. Og Gateavisa var altså generøse nok til skrive om åndsverkene i fanzinespalten sin.

Det er dette kulturhistoriske stoffet jeg herved donerer til vår felles minnebank.

Fra Gateavisa nr. 135 (1991):
    Ung graviditet
    God tittel. God forside. Gjennomtenkt, pønka layout. Stort sett historier og texter av en person som virker ung, morbid, naiv og merkelig. Ikke noe av det er noe særlig, men vi tror vi kan fornemme et våkent hode bak ketsjupprosaen. En vilje til originalitet om ikke i plott, så i språk teller. "Det kommer fra stemmebåndene mine som nå ligger i en haug på gulvet." Jovisst. Stå på, kanskje kan antydningens flagrende kunster gjenoppdages. Blod og gørr er for lett. Sikt høyere. Dialogen mellom "hr. anmelder" var direkte morsom. Vi spår utvikling og hard kritikk. Utgiver er ukjent/anonym. Vi mistenker elementer fra splattermiljøet i Solør. Vi nevner navn: Christoffer Vig, d.y. - Roy Søbstad...

    Bizzarro
    kom med sitt andre nr. for en stund siden, og det er bedring. Sf-tegneserie (kort) basert på et Lynch/Twin Peaks-sitat, passe avslappa intervju med TRBNGR, straight om noe nesegrus gjennomgang av Lynchs karriere, rapport fra fjorårets sf-film-kongress Norcon 9. Ellers: Novelle av sf-forfatteren Reidar Jensen, den lune og lavmælte, amatørtexter av vanlig spar meg, men få det ut-kaliber. Vel produsert, god trykk, A4, stiftet, mange sider. Skriv og skaff!

Fra Gateavisa nr. 136 (1991):
    Gud er en runding
    "Å ronke på badet er vel også en form for sex." Et en-kvelds-fanzine er vel også en form for fanzine. Knapt, spontant og ubehøvlet til grensen av det uutholdelige. Tittelen lurer ingen. Alle vet hva "runding" er symbol for. Dead giveaway allerede på første side. Det handler om frustrert sex og dårlige astrologi-parodier som alle har gjort sin versjon av en eller annen gang. En råtten strektegneserie og et gammelt Donald-manus får heller ikke innvollene til å strekke seg i glede. Beklager, det nådde ikke helt opp denne gangen. Det trengs mer dybdespekulasjon, eventuelt mer grafisk griseri, eventuelt enda styggere layout før man kan legge fra seg motorsagen og glise saktmodig. God jakt, verden er myk.

Anmeldelsene er signert B. Bilam.

Kommentarer