Quart har omsider fått klemt ut de første navnene til neste års festival, og som i fjor (hvilket vil si i år) har jeg skrevet bandbios.

Først ut er de tilsynelatende klin gærne amerikanske banjopønkerne O'Death og Hammond-gitar-og-masse-trommer-orkesteret The Grand.

Jeg var faktisk på konsert med The Grand i går, og kan gå god for alt jeg har skrevet i omtalen. Det var akkurat så "hardt, svett og autentisk" som jeg påstår. Og høyt. Jeg er redd de gjorde ubotelig skade på min allerede hardt prøvede hørsel. Men det var selvfølgelig verdt det.

Kommentarer

  1. Er "autentisk" en god ting? Og hva er best og verst av "autentisk" og "autistisk"?

    SvarSlett
  2. I rocksammenheng pleier "autentisk" å være et hedersord. "Autistisk" er nok mer kontroversielt, men mange fine band har vært autistiske. Ramones var for eksempel autister alle som en.

    SvarSlett
  3. Jeg forstår. Men ikke hva autentisk er. Er det det samme som "genuint" eller "ekte"?

    Og nå, et sitat. Komponisten Olav Anton Thommessen sa i et intervju for noen år siden:

    "Altså vi, den seriøse siden, har alltid hatt en distanse til det vi driver med, det har vært en forutsetning for i det hele tatt å kunne komponere. Mens i rocken så har det alltid vært at man skal utlevere sin sjel ved å stå der og spille disse tre akkordene og hyle på en uskolert måte i det uendelige, og det skulle på en måte være genuint, da."

    Jaj aja.

    SvarSlett
  4. Med "autentisk" mener jeg "genuint" eller "ekte", ja. Problemet med de uttrykkene er at de så håpløst forslitte. Det blir som han fyren jeg var i militæret sammen med. Han hadde skrevet "Jeg er glad i deg" så mange ganger til kjæresten sin, at han måtte prøve ut varianter som "Jeg er lykkelig i deg" og slikt.

    Og det er jo akkurat dette jeg mener: "Man skal utlevere sin sjel ved å stå der og spille disse tre akkordene og hyle på en uskolert måte i det uendelige."

    Quart kan like gjerne hyre inn Olav Anton Thommessen til å skrive disse greiene.

    SvarSlett
  5. Hvis følgende fremtidsvisjon fra samme intervju blir til virkelighet, vil han sikkert glede seg over å bli tilbudt en sånn jobb:

    "nå har vi jo Internettet og nå kommer jo musikken til å bli totalt fri, så ingen kommer til å bli betalt lenger for å drive med dette her, så det kommer til å bli degenerert til en total amatørvirksomhet. Så den profesjonelle kunstneren blir kanskje noe som forsvinner på grunn av Internett, hvis ikke man kan få betalt for det man gjør."

    SvarSlett
  6. Ah, hvem kan vel motstå et sånt optimistisk, usnobbete sjarmtroll av en optimist?

    SvarSlett
  7. Jeg kjenner ingen som kan motstå noe sånt.

    SvarSlett
  8. Ikke jeg heller. Bortsett fra alle jenter jeg noen gang har møtt.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar