Fredag med giraff og øl


I går kveld, mens jeg jobbet meg gjennom en sixpack Tuborg, kastet jeg meg på den siste store Internett-bølgen: Sjirafftegning. Glem opptøyene i Iran og verdens nært forestående undergang - nå er det sjirafftegning som gjelder.

Bakgrunnen for dette etter hvert verdensomspennende fenomenet er selvsagt et veddemål. Ola, kanskje bedre kjent som Idioten Ola, veddet på at han kunne samle inn en million sjirafftegninger innen 1. januar 2011. Kompisen Jørgen vedddet i mot. Innsatsen var en kasse pils. I skrivende øyeblikk har Ola fått inn 3088 sjiraffer og mangler altså bare 996 912. Antallet øker for hvert minutt.

Min tegning har jeg kalt "Sjiraffen - Afrikas svøpe".

Her fremstiller jeg sjiraffen som akkurat det den er: En langhalset, blodtørstig drapsmaskin med kjeften full av sylskarpe, dødbringende tenner. Dette er den sanne sjiraffen. Ikke la noen lure deg til å tro noe annet. Sjiraffen er et nådeløst rovdyr som patruljerer savannen i store, brautende flokker. Mennesker og dyr går lange omveier for å unngå den. I sjiraffens kjølvann finner man ikke annet enn sprengte postkasser, veltede telefonkiosker og blomsterbed fulle av sneiper.

Alle som har tegnet nusselige plysj-sjjiraffer med store, snille øyne er åpenbart ofre for villedende sjiraffpropaganda.

Og nå er det din tur. Tegn en sjiraff (alt unntatt datategning er godtatt), scan eller fotografer den og last opp til Onemilliongiraffes.com. Enklere kunne det ikke ha vært.

Husk: Her står det om en kasse pils.

Kommentarer

Legg inn en kommentar