Bill Griffith's Top 40 List on Comics and Their Creation

I ledige stunder pusler jeg for tiden med det som en gang kan bli det episke storverket Ulvene i korridoren. Jeg har ikke satt meg noen konkrete mål for prosjektet, men knoter stadig ned nye ideer og skisser. Det er fine ting å drive med, kanskje de mest spennende og givende i hele den møysommelige prosessen det er å lage tegneserie.

Når jeg er i denne fasen, er jeg alltid ekstra oppmerksom på potensielle inspirasjonskilder. Å bla litt i skissebøkene til Chris Ware gir for eksempel alltid kløe i tegnemuskelen. Å lese noen sider i Robert McKees Story pleier å få fart på skrivingen.

I dag kom jeg over noe annet jeg synes det er vel verdt å ta en kikk på: Bill Griffiths 40 beste råd om tegneserier. Jeg har ikke noe forhold til Griffiths serier, men det spiller ingen rolle. Dette er verdifulle tips og tricks av den typen man bare kan formulere etter en mannsalder eller to ved tegnebordet. Noen av rådene er praktiske («Get up every half hour or so and stretch»), noen er filosofiske («Cartoon characters have souls») og noen er høyst subjektive («Manga is really great - to make fun of»). Alle berører problemstillinger man garantert vil støte på som serieskaper.

Hadde jeg hatt en printer, skulle jeg ha skrevet dem ut og hengt dem over pulten sammen med Wallace Wood's 22 Panels That Always Work.

Klikk på bildene for å få dem opp i størrelse.


Kommentarer