The Fine Art of Anger Management


Ukens opplagte gla'sak er at det nye James Band-albumet, The Fine Art of Anger Management, endelig er ute. Så langt kan det streames på WiMP eller kjøpes i mp3-format for en latterlig billig penge hos Platekompaniet. Den doble vinylutgaven befinner seg visstnok i en havarert lastebil i Oslo eller Arendal eller noe.

James Band har i over 15 år vært et av landets beste rockband, men takket være en helt unik markedsstrategi har de lykkes i å forbli totalt ukjente utenfor Kristiansand. Best til sin rett har de alltid kommet på scenen, men på den niende (!) plateutgivelsen sin har de klart fange mye av det som gjør dem så bra - energien, dynamikken og den rene og skjære spillegleden. At de drøyeste prog-tendensene er tonet ned til fordel for mer klassisk gitarrock, er helt greit for enkelte av oss. Og om ikke kvaliteten på selve musikken skulle være nok til å endelig gi dem litt oppmerksomhet, burde listen over gjestemusikere gjøre det. På den finnes førsteklasses musikere, popstjerner og legender som Egil Kapstad, Thom Hell, Kjetil Grande, Erlend Ropstad og Hanne Kolstø.

Selv om jeg er galopperende inhabil her, erklærer jeg herved at The Fine Art of Anger Management er en av årets aller beste plater. Alle med den minste interesse for God Rock skylder seg selv å sjekke den ut.

De som har lest boken min, vil forresten kjenne igjen covertegningen derfra. Jeg tegnet den uten noe spesielt formål midt på 90-tallet en gang. Deretter ble den liggende i skuffen helt til jeg begynte å sette sammen boken for tre-fire år siden. Erlend eller Trond fra bandet, jeg kan ikke huske hvem av dem det var, så tegningen i den perioden og tok en kjapp avgjørelse på at den måtte på det neste coveret.

Albumet kommer selvsagt i klassisk gatefold-format med en masse bilder og nerdete info. Layouten er det jeg som har stått for, og jeg har gjort et ærlig forsøk på å gi musikken den innpakningen den fortjener.

Oppdatering 10.11.10: The Fine Art of Anger Management er nå endelig tilgjengelig på både WiMP og Spotify.

Kommentarer