Føck it, jeg går i kloster!


Tegningen og skrivingen tar meg til stadig nye og merkeligere steder. Før jul besøkte jeg Katarinahjemmet, et stort, katolsk kloster midt på Majorstuen i Oslo. Der var jeg for å gjøre litt enkel research til barneboken Freddy Edderkopp i kloster, som jeg skulle illustrere.

Besøket var en interessant opplevelse. Katarinahjemmet er en oase av stillhet midt på verste shopping-vestkant. Jeg visste ikke at noe slikt eksisterte engang. Og selv om jeg har stadig mindre til overs for religion generelt, synes jeg vennligheten, roen og ordenen i klosteret er veldig tiltalende. Det virker som et fint sted å være. Hadde det bare vært litt mindre, vel, katolsk der, kunne jeg godt tilbragt litt tid i kloster, jeg. «Føck it,» liksom. «Nå gidder jeg ikke mer av dette. Jeg går i kloster!».

Freddy Edderkopp i kloster er ute nå. Den er skrevet av søster Ane-Elisabet Røer, og inneholder 12 søte, helsides illustrasjoner av meg. Boken er beregnet på barn og forteller om klosterlivet på en hyggelig og nøktern måte.

For ordens skyld burde jeg kanskje nevne at jeg gjorde denne jobben for min hovedarbeidsgiver, Laboremus, og ikke som frilanser.

Sjekk galleri-siden for flere smakebiter fra boken.

Kommentarer