Fasiten for filmåret 2014


Faksimile fra Fædrelandsvennen 29.12.14
(Klikk på bildet for å forstørre.)

Akkurat som i fjor har jeg nå på tampen av året fått liste mine favorittfilmer over en hel side i Fædrelandsvennen. I løpet av de siste 12 månedene har jeg også anmeldt 87 filmer og skrevet 22 korte filmartikler for avisen. Alt sammen kan leses i skriverier-bloggen min. Det har vært et godt år for en skrivende fant.

Men i den større sammenhengen har 2014 vært nedslående for kulturanmeldelser av alle slag. Det har blitt kuttet i både den ene og andre avisen. Heldigvis lever anmelderiet i Fædrelandsvennen videre, også etter den brutale nedskjæringsrunden avisen gikk gjennom i høst. Og jeg håper virkelig at det vil finnes plass for denne typen stoff også i fremtiden. Det betyr ikke bare noe for meg personlig – som, let's face it, har fått noe nær drømmejobben – men også for avisenes, kulturens og den offentlige samtalens del.

Film, musikk, litteratur, teater og kunst har liten eller ingen verdi hvis de ikke blir snakket om. Og uten anmeldelser som når bredt ut, blir det ingen samtale. Ansvaret ligger hos avisene og mediehusene som eier dem. Det er ingen mangel på oss som gjerne vil være med å lage innholdet.

Kommentarer