Gamle synder digitalisert


Jeg bare legger dette her, jeg, OK?

Tidlig på 1990-tallet, da jeg fremdeles var ny i Kristiansand og derfor ikke hadde noe sosialt liv, brukte jeg fryktelig mye tid på å lage to nummer av en fanzine kalt «per deff». Sjangermessig er «per deff» en vanskelig definérbar sak. Men takket være bidrag fra gode venner inneholder det stoff om både Twin Peaks, H.P. Lovecraft og Sputnik, et skuespill som ender med linjen «Den slutter å dingle» og – ikke dårlig! – eksklusive intervjuer med de fremtidige legendene Darkthrone og Cadaver.

Den redaksjonelle tonen er gjennomgående kjekkasete og layouten er av skrivemaskin- og limstifttypen. «per deff» gir et slags tidsbilde, om ikke annet.

Blekkene ble, så vidt jeg kan erindre, kopiert i noen titalls eksemplarer og distribuert via en gratis rubrikkannonse i Musikkavisen Puls. Dét vil si: Jeg er faktisk usikker på om nummer 2 noen gang ble mangfoldiggjort. Alt jeg har liggende er i hvert fall de originale klipp-og-lim-arkene.

Anyways, her, mindre enn 30 år senere, er de allment tilgjengelige i PDF-format.

Stor takk til Arne Jonny, Christoffer, Thomas K og de andre som bidro.


Kommentarer