2011 oppsummert

En av tegningene jeg stuntet mens NRK var på besøk i desember.

I 2011 satte roysobstad.com ny bunnrekord i antall postinger. Aktiviteten har avtatt litt for hvert år siden 2005, da jeg postet hele 115 ganger, inntil jeg i år er nede i ynkelige 28.

Det henger nok sammen med at fokuset for bloggen gradvis har endret seg. Før postet jeg gjerne morsomme linker og små kommentarer til aktuelle saker. Det gjør jeg nå heller på Facebook. Dessuten var bloggingen min ofte mer personlig. Men etter som jeg er blitt eldre, føles det ikke lenger like naturlig å offentliggjøre fyllehistorier og den slags. Det tar seg rett og slett ikke så godt ut lenger.

Dermed blir det også lenger mellom postingene.

I dag bruker jeg stort sett bloggen til å fortelle om tegne- og skriveprosjektene mine. roysobstad.com er blitt en slags personlig nyhetskanal og et arkiv over alt jeg har drevet med opp gjenom årene.

Og slik kommer det til å fortsette. Det er ikke aktuelt å legge ned bloggen. Den er alt for nyttig for meg og det er fremdeles morsomt å skrive her, selv om det blir sporadisk i perioder.

Nok om det. Her toppsakene fra bunnrekordåret 2011:
  • Januar: Årets store prosjekt var, som i fjor, arbeidet med tegneserien Ulvene i korridoren. En lengre artikkel om dette arbeidet ble på begynnelsen av året publisert i tidsskriftet [tilt].
  • Februar: Denne måneden poster jeg ingenting. Ikke en dritt. I alle årene jeg har hatt bloggen, tror jeg ikke det har skjedd før. Vi får tro at jeg jobbet ekstra hardt med serien min.
  • Mars: Jeg blir intervjuet av en student ved Mediehøgskolen Gimlekollen. Igjen handler det mest om Ulvene i korridoren. Intervjuet blir senere trykket i den svært lokale Oddernes Avis.
  • Juni: Jeg holder kortene tett til brystet når det gjelder innholdet i Ulvene i korridoren, men kommer likevel med en statusoppdatering før jeg tar sommerferie.
  • Juli: Den første ferieuken ble tilbragt sammen med Vibeke i Roma. Deretter dro vi til familiens hytte på Byneset i Trøndelag. Der ble nettene brukt til å drikke pappvin og tusje tegneserie.
  • August: Det ble med en liten håndfull musikkanmeldelser fra meg i Fædrelandsvennen i 2011. Men jeg fikk i hvert fall skrive om årets største konsertbegivenhet i Kristiansand, Ozzy Osbourne på Odderøya Amfi.
  • September: Min venninne Hanne Kolstø har fått mye og velfortjent omtale i år. Videoen til hennes låt «The City» er innspilt rett rundt hjørnet for der jeg bor, og er en fin hyllest til bydelen vår.
  • Oktober: Nok en måned uten blogging. Jeg var nok i sluttspurten med Ulvene i korridoren.
Her er de tidligere årsoppsummeringene: 2007, 2008, 2009 og 2010.

Kommentarer